Kantoor 0032(2) 385.15.83
Email  info@dataspilot.be
Gsm 0475 23 13 55
 

Vraag - Antwoord Support

Hier vindt u beknopte antwoorden op veel voorkomende vragen bij de installatie of het gebruik van de software. Gelieve ons telefonisch of via email te contacteren voor specifieke vragen.

V : Welke zijn de systeemvereisten?
A : Snapshot kan zowel op een individuele PC als op een server (cloud, Citrix, LAN, Remote Desktop) worden geïnstalleerd. Een Windows OS (32 of 64 bits) is vereist; voor een Apple-omgeving kan virtualisatie software gebruikt worden (bv. Parallels). Voor servers ten minste 4 Gb RAM-geheugen en 2 Gb vrije schijfruimte voorzien. Snapshot heeft voor sommige functies veel vrij RAM-geheugen nodig. De installatie van een tool voor toegang vanop afstand (bijv. Teamviewer of zo) wordt aanbevolen.


V : Welke bijkomende software voorzien?
A : MS Office Professional, liefst MS Office Professional Plus, en een relationeel database systeem (bv. MS Access, SQL Server).Voor een eigen web-applicatie is een webserver of Snapshot Falcon noodzakelijk. Snapshot zorgt tijdens de installatie zelf voor de installatie van courante bijkomende drivers zoals MS database engine (ACE), Advantage 6 of Visual FoxPro 6 en Adobe Acrobat Reader 11 of hoger, indien dit nodig is. Verder ook de normale software (bv. voor backup van de Snapshot directories).


V : Wat betekent, bij het opstarten, de boodschap "A date problem appears. Contact the administrator" ?
A : De geldigheidsdatum van uw jaarlijkse licentie is verstreken. Neem met Datas Pilot telefonisch contact op (+32 2 385 15 83). Van op afstand zal uw licentie onmiddellijk worden verlengd.


V : Hoe kan ik een fout oplossen bij het uitvoeren van DB Generation?
A : Als er zich een storing voordoet wordt de knop "Process selected items" oranje. Ga via het menu naar Database Generation - DB Generation Manager. Klik in het menu Database Generation op de optie "Reset Generation Access". In de meeste gevallen kan u DB Generation nu opnieuw uitvoeren, bv. indien er een storing op het netwerk was. Voor sommige fouten kan eerst een interventie van Datas Pilot nodig zijn, teneinde de integriteit van de data na te kijken en de fout te herstellen.


V : Hoe een server migreren?
A :Snapshot wordt meestal geïnstalleerd met twee directories: een installatiedirectory (Greenway of WinBooks) en een datadirectory (Snpdir_). Gelieve op voorhand een backup te maken van deze beide directories. Snapshot dient via het netwerk (VPN, LAN, enz.) te kunnen connecteren op WinBooks of andere databanken. De configuratie van de software dient door een gebruiker met Windows Administrator-rechten te gebeuren. Download de demoversie samen met de laatste exe. Installeer de setup van de demoversie op de nieuwe server als full administrator, bij voorkeur met behoud van de voorgestelde directories van de demo-versie. Maak een share aan met dezelfde sharenaam en padnaam als op de oude server en configureer de toegangsrechten van gebruikers en beveiliging. Kopieer de directory van de oude server naar de nieuwe share. In deze directory moeten de padnamen aangepast worden in een aantal ini-files (in de root directory van Snapshot en de inidir directory). Vervang Snapshot.exe door de laatste versie (te downloaden). Indien de hosting volledig verandert, dienen in een multi-user omgeving ook mappings (bijv. y:) voor individuele gebruikersprofielen te worden aangemaakt. Indien andere shares worden gebruikt, of als WinBooks ook migreert, dienen de Snapshot connecties (DB Generation, Annex Builder, gelinkte MS Office rapporten en tabellen) opnieuw te worden geconfigureerd. Snapshot eenmaal opstarten met een admin gebruiker en via het menu Admin de optie "Adapt Proto's" selecteren. Om de connectie naar WinBooks uit te testen, het dossier updaten (via menu Dossier - Update). Naargelang de specifieke klantenconfiguratie en voor de module Eviewweb is vaak nog bijkomende afstelling noodzakelijk; onze diensten staan daarvoor ter beschikking.